استارت آپ, استارتاپ, استارتاپ, منابع انسانی

نیاز استارتاپ ها به واحد منابع انسانی

چابک، کلمه جادویی استارتاپ هاست. مخالفت با بروکراسی پیچیده، بخشی از فلسفه چابکی به شمار می رود و این در حالی است که بخش منابع انسانی به طور ذاتی با فرآیندهای متعدد و رویه های پیچیده دست و پنجه نرم می کند که اکثر استارتاپ ها تمایلی به درگیر شدن با آن را ندارند. این مهم ترین دلیل درنظر نگرفتن بخش منابع انسانی در استارتاپ هاست. اما با برخی استراتژی ها، این واحد هم قابلیت ارایه سرویس را به صورت چابک دارد.

صرف تمام توان شرکت در توسعه محصولات و سرویس ها و جایگزین کردن واحد منابع انسانی با نرم افزار، اشتباهی فاحش است. در عصری که فرهنگ سازمانی نقطه صعود و افول بسیاری از استارتاپ هاست، در نظر نگرفتن انسان به عنوان مهم ترین سرمایه سازمان و جایگزینی واحد منابع انسانی با نرم افزار، قطعا به شکست می انجامد.

براساس مطالعات 8 ساله ای که دانشگاه استنفورد روی استارتاپ ها صورت داده، شرکت هایی که مسائل منابع انسانی را در اولویت قرار می دهند، با نرخ بسیار پایین تری در کسب و کار خود شکست می خورند و سریع تر به مرحله عرضه عمومی سهام می رسند.

استارتاپ ها به واحد منابع انسانی احتیاج دارند تا مزیت های رقابتی منحصربه فرد خود را ایجاد کنند. تشریح نقش افراد در تیم، اطمینان از استخدام مناسب نیروها، شکل گیری فرآیندهای ارتباطی داخلی و کمک به ایجاد و قوام فرهنگ سازمانی، تنها بخشی از دلایلی است که واحد منابع انسانی را برای استارتاپ ها ضروری می کند.

واحد منابع انسانی به مدیریت بهتر نیروهای استارتاپ ها به عنوان مهم ترین سرمایه کسب وکار کمک می کند، مهارت های کارکنان را در هر سطحی از سازمان ارتقا می دهد، استراتژی هایی برای افزایش تعهد کارکنان به سازمان اتخاذ می کند و به ظرفیت استارتاپ ها شکل صحیحی می دهد تا در ارایه محصول یا خدمت، در مقایسه با رقبا برتری داشته باشند.

متاسفانه اکثر بنیان گذاران و تصمیم گیرندگان در استارتاپ ها، تنها روی افزایش سرمایه و مسائل مالی تمرکز دارند و منابع انسانی را به عنوان اولویت های بعدی در نظر می گیرند. مسائل منابع انسانی نه تنها بزرگ ترین چالش استارتاپ هاست، بلکه موفقیت در مدیریت آن ها، منجر به موفقیت در کسب وکار خواهد شد.

در عصری که استارتاپ ها بر سر تصاحب منابع انسانی کارآزموده با یکدیگر می جنگند، نبرد اصلی را باید در نگهداشت این منابع، کمک به رشد و توسعه نیروها و ایجاد تعهد بلند مدت در آنها دنبال کرد.

منتشر شده در روزنامه فناوران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *