Iran, Labor Market, استارتاپ, شغل, کارجو, کارفرما, منابع انسانی

چرا باید استارتاپ ها را برای کار کردن انتخاب کنیم؟

اصولاً کارجویان با سابقه، رابطه خوبی با استارتاپ ها ندارند چون مواردی نظیر مسائل حقوق و دستمزدی، اهمیت بیشتری برای ایشان دارد. در واقع مسائلی نظیر پرداخت نامنظم حقوق یا عدم پرداخت حقوق، از تحمل این دست از کارجویان خارج است.

از سوی دیگر، شاهد هستیم که فضای استارتاپ ها مملو از کارجویان اولیه با سابقه کم هست. آنها با اشتیاق و انگیزه بالاتر، در مسیر توسعه استارتاپ فعالیت می کنند. طی چنین مسیری برای این دست از افراد که آموزه های عملی کمتری دارند، سخت تر بنظر می آید با اینحال خلاقیت و انگیزه ی بالاتر سختی های این مسیر را هموارتر می کند.

از دید صاحبان استارتاپ ها، تعادل ایجاد کردن بین این دو گروه در استارتاپ بسیار سخت است. تضاد منافع این دو گروه، در حالی که گروه اول بدنبال موقعیت باثبات تر سازمانی و گروه دوم بدنبال ریسک های بالاتر است، باعث مشکلات متعددی است که در این مقاله نمی گنجد.

با تمام این اوصاف، چرا کارجویان ایرانی باید استارتاپ ها را نیز برای موقعیت های کاری در نظر بگیرند؟

1.    مشاغل ارائه شده توسط استارتاپ ها شرایط قابل انعطاف بیشتری دارند. این شرایط شامل دور کاری، ساعات کاری روزانه قابل انعطاف و امکان انجام کار پاره وقت است که موقعیت های بیشتری برای شما ایجاد میکنند.
2.    مشاغل ارائه شده عموماً قابل انطباق با صلاحیت ها و مهارت های شماست زیرا مشاغل استارتاپ ها دامنه تعریف محدودتری نسبت به سازمان های بزرگ دارند و به همین نسبت فرصت های شغلی بیشتری در دسترس شما خواهد بود.
3.    کار کردن در چنین کسب و کارهایی، پتانسیل های بیشتری برایتان به ارمغان خواهد آورد زیرا این فرصت را خواهید داشت که در منافع آتی نظیر سهام شریک بشوید و یا اینکه در مسیر رشد استارتاپ، شما هم ترفیع بگیرید.
4.    فضای کاری استارتاپ ها، امکان بروز استعدادها و مهارت های شما را بیشتر از سازمان ها فراهم می کنند.

از تمام این موارد که بگذریم، بهتر است که موارد زیر را هم در نظر بگیریم:
•    در صورتی که سابقه کاری بالایی دارید و از فضای کارآفرینی هم لذت می برید بهتر است استارتاپ ها را مجدداً مدنظر قرار بدهید. می توانید استارتاپ هایی که در دوره رشد قرار دارند را انتخاب کنید.
•    بعنوان یک کارجوی با سابقه کاری کم، پیشنهاد میکنیم حتماً مشاغل استارتاپ ها را امتحان کنید تا علاوه بر کسب تجربه، رزومه بهتری نیز بدست بیاورید.
•    تمام افرادی که رویای کار در استارتاپ ها را در سر می پرورانند، می بایست ریسک پذیر، عملگرا و به تنهایی یک کارآفرین باشند تا کنترل تمام فرآیندهای کسب و کاری حوزه خود را بدست گرفته و بهبود بدهند. در واقع اگر شما فاقد چنین روحیه ای هستید بهتر است که دست از این رویا بردارید.
•    استارتاپ ها در خصوص منابع مالی بسیار محتاطانه عمل می کنند. بنابراین قبل از پیوستن به آنها، انتظارات مالی خود را تعدیل کنید.
•    استارتاپ ها فضایی برای خوشگذرانی نیستند. فشار کاری زیاد و حجم کار بالا بخشی از طبیعت کار در این حوزه محسوب می شوند.

HR Startup به سوالات شما در این حوزه پاسخ می دهد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *